Hoe gaat het met jou?

Echt, hoe gaat het met jou?

Gewoon een vraag die we regelmatig stellen en waarvan we misschien meestal een beetje opgelucht zijn als het antwoord “goed hoor” is. Als jij, net als ik, bij zo’n vraag niet gelijk al je zorgen over iemand heen stort, doet een ander dat ook niet zomaar. Maar het gaat met veel mensen helemaal niet zo goed. Dat laten de cijfers zien.

In 2017 heeft de Voedselbank in Haarlem 207 gezinnen voorzien van voedselpakketten, 464 personen waarvan 165 kinderen, jonger dan 18 jaar. Landelijk meer dan 600.000 huishoudens.

En dan eenzaamheid. Volgens de Rijksoverheid heeft 43% van de inwoners van Haarlem te maken met eenzaamheid. Dat betekent dus ruim 68.000 mensen. Onder die 68.000 mensen zit een stijgende groep van jongeren tussen de 18 – 59 jaar. De kans is dus heel groot dat als je vandaag aan iemand vraagt hoe het gaat, het echte antwoord kan zijn: “nou, eigenlijk gaat het niet goed met mij”.

Eenzaamheid en armoede spelen dus een grote rol in de samenleving. Naar mijn mening is de behoefte aan initiatieven om sociale en emotionele isolement te helpen doorbreken dan ook erg groot. Elk initiatief is er een!

Stichting De Leefwinkel wil deze mensen bereiken en een stem geven. Zichtbaar maken en helpen. Op wat voor manier dan ook. Het is onze missie!

Maar ook jij kunt helpen. Door onze stichting te ondersteunen bij onze missie. Maar ook door misschien wat door te vragen, als je aan iemand vraagt: hoe gaat het met jou?” Neem de tijd en luister oprecht. Je weet nooit hoeveel je op dat moment betekent voor iemand door alleen al wat tijd en aandacht te hebben.

Leef…en doe dat met passie!