De Leefwinkel is er ook voor jou!

De Leefwinkel

Het leuke van een markt vind ik dat je zo ontzettend veel verschillende mensen tegenkomt. Heerlijk vind ik dat, praten met iedereen en contact maken. Luisteren naar de verhalen en genieten van alle verschillen..het kleurt mijn wereld 😉

Gisteren op de herfstmarkt heb ik veel vragen gekregen over De Leefwinkel en ik leg het dan ook graag uit. Als het moet wel 100 keer! Wat is de Leefwinkel, wat doen we nou allemaal en waar staan we voor? En aangezien ik vandaag een klein beetje schor ben geworden van al dat geklets gisteren, vertel ik het voor nu gewoon nog een keertje in een blog.

Wat is De Leefwinkel?

Dat is een winkel waar je van alles kunt halen (en brengen) om het leven een beetje leuk te maken, en bestaat uit zeg maar drie onderdelen:

• Een webwinkel. Hier verkopen wij mooie artikelen, van sieraden tot en met bloemen en planten, van handwerken tot echte kunst, vintage en alles waar daar tussenin zit. Op termijn gaan wij een “echte” winkel betrekken maar tot die tijd is de winkel alleen online te vinden. Wel met het Webwinkelkeurmerk! Alles netjes en veilig geregeld dus 😉

• Het Leefplein. Zo noemen we het gewoon omdat je op een plein vaak veel verschillende dingen kunt vinden. We doen daar dan ook veel. We organiseren wandelingen en workshops, verzinnen steeds weer nieuwe activiteiten en staan open voor alles. Als het maar leuk is om te doen! Soms hoef je niets te betalen als je mee wilt doen en soms vragen wij een bijdrage voor de te maken kosten en willen we dat er iets over blijft voor de stichting. Het Leefplein is er voor iedereen! Voor jong en oud, er zijn geen voorwaarden! Nou ja, eentje dan misschien…je moet je ‘goede zin’ meenemen 😉

• De Kleine Klusjes Service. Omdat iedereen wel eens een extra handje kan gebruiken voor een klusje. Hier zijn wel wat voorwaarden aan verbonden – het moet bijvoorbeeld geen zwaar huishoudelijk werk of iets degelijks zijn – maar veel kan er wel, in overleg. Plantjes verpotten, eenmalige hulp bij het lichte huishouden, de hond uitlaten, zoiets. U bent geholpen, een vrijwilliger helpt u graag en de opbrengst gaat naar de vrijwilliger en de stichting. Super toch?

Deze drie onderdelen vormen De Leefwinkel en geven inhoud aan de stichting. Want De Leefwinkel is een stichting zonder winstoogmerk. We hebben in de statuten laten opnemen dat we het grootste deel van alle opbrengsten van De Leefwinkel gaan besteden aan een speciale doelgroep. Aan die mensen die in ernstige financiële nood verkeren en door eenzaamheid ver van de maatschappij verwijderd zijn. Het is die groep die onze speciale aandacht heeft en waar wij graag iets extra’s voor willen doen.

Een paar keer per jaar maken wij voor die mensen een speciale actie en voor dit jaar staat er een uitgebreide lunch op de planning met hopelijk een mooi kerstpakket als cadeau.

Wie worden er dan uitgenodigd voor die lunch?

Mensen die al bekend zijn bij Sociale Wijkteams of andere hulpverlenende organisaties. Mensen waarvan bij die organisaties bekend is dat zij wat extra aandacht heel goed kunnen gebruiken. Mensen die op de een of andere manier begeleidt worden, op financieel gebied of psychisch hulp krijgen. Je kunt je hier dan ook niet zelf voor inschrijven maar mensen worden dus uitgenodigd.

En dan?

Natuurlijk gaan we dan ook laten zien hoe die actie is verlopen! In de media, op social media, je gaat het tegenkomen. Want dan weet je dat als je iets koopt bij De Leefwinkel, meedoet aan betaalde activiteiten en gebruik maakt van de Kleine Klusjes service, het geld goed terechtkomt! Uiteraard pas na goedkeuring van deelnemers, maar er zijn ook prima manieren om iets te laten zien en toch de privacy te bewaken van iedereen. Dat komt goed 😉

Grote plannen voor de toekomst

Want dat hebben we! De Leefwinkel een begrip, online en fysiek om te beginnen in Haarlem en omgeving maar in de loop van tijd hopelijk in veel meer plaatsen in Nederland. Een fijne ontmoetingsplaats voor iedereen en een mooie winkel waar je mooie dingen kunt kopen. Zodat er overal ook mensen geholpen worden. Dromen mag toch? Het kleurt je leven 😉 We gaan er gewoon voor!

“Iedereen heeft recht op een leuk leven!”