Het eerste jaar zit erop, hoe gaan we verder?

De Leefwinkel

Het eerste jaar zit erop en dat is een mooie periode om alles eens goed te bekijken. Hoe gaan we verder?

Wat in april 2018 begon met een wandeling in Elswout en veel plannen in het hoofd, is er een jaar later een stenen winkel in het centrum van Haarlem en zijn we al een flink aantal activiteiten verder. We hebben zelfs een lunch mogen verzorgen voor mensen uit de doelgroep van de stichting, hoe mooi is dat? 😉

Mijn dankbaarheid is groot voor de vele mogelijkheden die geboden zijn, door zoveel verschillende mensen en organisaties. Er zijn mooie connecties en samenwerkingen ontstaan en de stichting is flink ontzien in bepaalde kosten. Zonder dat hadden we het nooit nu al zover kunnen brengen. Soms moet ik mezelf even knijpen om te kijken of het allemaal wel echt gebeurt, maar het is toch echt zo. En we gaan verder! Maar wel net even ietsje anders, want men leert van ervaringen.

Wat gaat er veranderen?

Om te beginnen halen we vanuit de stichting de focus op bepaalde doelgroepen weg. We zijn gestart met de missie om geld te verdienen om speciale acties te kunnen bekostigen voor mensen in armoede en eenzaamheid. Maar we hebben geleerd dat dit best wel grote stempels zijn, stempels die goed verborgen blijven en mensen liever niet krijgen. Dit is begrijpelijk en alleen maar te respecteren. We gaan dit dan ook niet meer op deze manier naar buiten brengen. We gaan dus meer werken vanuit onze visie en onze kernwaarden.

missie, visie en kernwaarden

Als sociale onderneming hebben we aldoor eigenlijk maar één echte missie gehad en dat is impact maken. En dat impact maken, een verschil maken, gaat vóór op geld verdienen. Via de stichting willen we mensen verbinden en zichtbaar maken, een beleving aanbieden en mogelijkheden creëren voor ontmoetingen. Want, iedereen heeft recht op een leuk leven, toch?

Of je nu een goed gevulde portemonnee hebt en een royale sociale kring of juist hemelaal niets van dit, er zijn altijd momenten in het leven dat je behoefte hebt aan iets anders. Een andere omgeving, een andere bezigheid, andere mensen. Geld en omgeving spelen daar geen rol in, hoeft het niet te spelen in ieder geval. Kortom, er is gesleuteld aan het concept van Stichting De Leefwinkel en dat betekent dat we de uitvoering ook iets anders gaan doen.

Activiteiten worden (bijna) allemaal zonder kosten

Hoe leuk is dat?

Verkopen van spulletjes is leuk! Dat heb ik wel ontdekt de laatste tijd. Vooral het verkopen van die dingen waar ik zelf zoveel van hou, is heerlijk om mee bezig te zijn. Activiteiten organiseren is ook leuk, en dat gaan we dan ook wat vaker doen. En die activiteiten gaan we bekostigen vanuit de verdiensten van de winkel. Voor iedereen toegankelijk. Zo worden de kernwaarden van de stichting zichtbaar en voelbaar: ontmoeting, verbinding en beleving door samen te delen.

Maar dat is niet alles

Op dit moment zijn we aan het puzzelen om een bepaalde werkwijze te ontwikkelen voor die activiteiten. Veel zal gratis zijn en waar iedereen zich op in kan schrijven. Ook kunnen bepaalde activiteiten toch iets gaan kosten omdat het niet anders kan en er komen speciale activiteiten voor ‘goede klanten’, bijvoorbeeld door middel van een spaarsysteem. We zijn er nog niet helemaal uit, maar dat het leuk wordt, dat is zeker!

Verandert er ook iets in de winkel?

Uhmm, nee, dat niet. Hoewel…planten zijn bij mij favoriet, dus dat assortiment gaan we wat meer uitbreiden. Het past er ook goed bij, vind je niet? Verder zal het assortiment regelmatig wisselen met allerlei producten die te maken hebben met een goed gevoel..heerlijk zen, zoiets. Gewoon vaak binnenlopen zou ik zeggen 😉

Heb het goed!

Groetjes, Wendy